به‌روزرسانی دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل در سال 2023| چه چیزهایی تغییر کردند؟

[post-views]
[rt_reading_time label="زمان مطالعه:" postfix="دقیقه" postfix_singular="دقیقه"]

توی این مقاله میخوایم در مورد آخرین به‌روزرسانی دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل و چیزهایی که تو این بروزرسانی جدید تغییر کرده صحبت کنیم، پس به هیج وجه این مقاله رو از دست ندید.

برخلاف ویرایش‌های قبلی دستورالعمل‌های کیفیت جستجو، که مفاهیم مهم و جدیدی رو معرفی میکردند (مانند E جدید که به E-A-T اضافه شد)، به‌ نظر میرسه آخرین به‌روزرسانی‌ که توی این مقاله میخوایم راجبش صحبت کنیم، بیشتر بر نیاز و هدف کاربر متمرکز شده.

گوگل میخواد که :

✅کیفیت نتایح رو به سطح دیگه‌ای برسونه
✅به ارزیاب‌های کیفیت در درک اینکه چرا نتایج خاص مفیدتر از سایرین هستند کمک کنه.


پس الان میدونید چرا در طول به‌روزرسانی‌های اصلی (و همچنین دوره‌هایی خارج از به‌روزرسانی‌های الگوریتم اعلام‌شده) شاهد نوسانات در رتبه بندی سایت ها هستیم.

اگر ارزیاب‌های کیفیت جستجو به این نتیجه رسیده باشند که صفحه نتایج نیازهای کاربران رو برآورده نمیکنه، این میتونه تغییرات قابل توجهی رو در طول به‌روزرسانی‌های به وجود بیاره.

اگه قبل و بعد از بروز رسانی الگوریتم گوگل به نتایج جستجو برای همون کلمه کلیدی نگاه کنیم، میبینیم که نیاز کاربر چقدر روی تغییرات رتبه بندی تاثیر گذاشته و نشون دادن محتوای مفید چقدر جدیدا برای گوگل مهم شده.

اگه در مورد دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجو اطلاعات ندارید، پیشنهاد می‌کنم قبل از اینکه بریم جلوتر، ابتدا حتما خلاصه‌‌ش رو بخونید، چون اگه نخونید چیزی متوجه نمیشید:




فهرست:




گوگل یه پاراگراف جدید به متن اضافه کرده تا به ارزیاب ها در مورد نحوه رتبه‌بندی کیفیت صفحات تالار گفتمان و پرسش و پاسخ، به ویژه در شرایطی که موضوعِ بحث جدید هستش، یا به سمت محتوای «مبارزه‌آمیز»، «گمراه‌کننده» یا «اسپم» میره، آموزش بده.

در صورتی که صفحه تالار گفتمان صرفاً صفحه ی جدیدی باشه که هنوز پاسخی دریافت نکرده، رتبه بندیش به صورت پیش‌فرض «متوسط» هست. اما پست های قدیمی بدون پاسخ به عنوان کیفیت پایین رتبه بندی میشن.

به‌روزرسانی دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی
صفحه 76

✅این بهمون یادآوری میکنه که کیفیتِ نظرات در یه صفحه میتونه بر کیفیت کلی محتوای اون صفحه تأثیر بذاره، با فرض اینکه گوگل بتونه محتوا رو در نظرات بخزه و ایندکس کنه. اغلب، بخش‌های نظرات نادیده گرفته و کسی بهشون نظارت نمیکنه و اگه مشکل‌ساز، توهین‌آمیز یا بی‌احترامی بشه، این میتونه بر صفحه‌ای با کیفیت خوب تأثیر منفی بذاره.


به‌روزرسانی دستورالعمل‌های ارزیابی گوگل، یه مثال هم از صفحه انجمن Reddit با کیفیت «متوسط» برامون میاره. توی این مثال، سوال 9 ساعت قبل پرسیده شده و هنوز هیچ پاسخی نداره، بنابراین به طور پیش فرض براش نمره “متوسط” در نظر گرفته شده.

گوگل اشاره میکنه که هیچ ویژگی بی کیفیت در این صفحه وجود نداره که امتیاز رو به سمت “کیفیت پایین” متمایل کنه.

 نسخه جدید به‌روزرسانی دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل
صفحه 77

صفحه ای که گوگل از Reddit مثال زده این هستش:

به‌روزرسانی دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل در مورد صفحات انجمن



گوگل یه پاراگرف کوتاه در مورد اهمیت موقعیت مکانی کاربر برای درک یه کوئری (عبارت سرچ شده در گوگل) اضافه کرده. در جستجوهایی که در اون کاربر میخواد مکان هایی نزدیک خودش رو پیدا کنه، لوکیشن خیلی اهمیت داره، اما سؤالات عمومی مثل «جاذبه چگونه کار می‌کند؟» بدون توجه به مکان کاربر، پاسخ یکسانی دارند.

 اهمیت لوکیشن برای یک کوئری در به‌روزرسانی دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل
84

✅جالب اینجاست که گوگل احساس کرده این تفاوت جزئی رو باید در به‌روزرسانی دستورالعمل‌های ارزیابی خودش اضافه کنه. درسته که خیلی واضح به نظر میاد، اما هر چه یه کوئری بیشتر به نتایج محلی نیاز داشته باشه، بهترین جوابی که براش توی نتایج جستجو باید نشون داد هم تحت تاثیر قرار میگیره.




گوگل توضیح بیشتری درباره تعاریفش برای «تفسیرهای جزئی» اضافه کرده.

تفسیر جزئی یعنی وقتی که یه کوئری معانی متعددی داشته باشه و تفسیرهای مختلفی بشه ازش خارج کرد، اما وقتی میگیم یه تفسیر جزئی هستش یعنی خیلی درصدش پایینه که کاربر از سرچ اون کوئری بخواد به این تفسیر برسه.

گوگل در مورد تفاسیر جزئی میگه:

⭕«تفسیرهای جزئی منطقی» به کاربران کمتری کمک می کنند، اما همچنان برای نتایج جستجو مفید هستند.
⭕«تفسیرهای جزئی بعید» از نظر تئوری ممکن هستند اما بعید است که اتفاق بیافتند.

“تفسیرهای بدون شانس” تفسیرهایی از یه کوئری هستند که بعیده کاربر به دنبالشون باشه. گوگل در این مورد مثال هات داگ رو میزنه.

هنگامی که کاربر «هات داگ» رو تایپ میکنه، «سگی که داغ شده» یه تفسیر بدون شانس هستش.

به‌روزرسانی دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل در سال 2023
صفحه 87

گوگل همچنین چند نمونه تصویری از نحوه تفسیر این تعاریف اضافه کرده. به عنوان مثال، یه “تفسیر جزئی بعید” از عبارت جستجوی “Apple” شهر اوکلاهما است.

بسط تفسیرهای جزئی (Minor Interpretations)
صفحه 88



گوگل چندتا مثال جدید آورده تا نشون بده چه نوع کوئری‌هایی از عبارت‌های Know Simple نیستند.

کوئری‌های «Know Simple» به پرسش هایی میگن که پاسخی بسیار خاص میخوان، مثلا یه فکت خاص یا یه نمودار، که میشه با یکی دو جمله جوابش رو داد.

گوگل سه تا مثال آورده از کوئری‌هایی که Know Simple نیستند: زمانی که کاربران میخوان موضوعی رو مرور یا کاوش کنند، از یک موضوع الهام بگیرند، یا به دنبال نظرات و دیدگاه‌های شخصی از افراد واقعی باشند.

ارائه تعاریف بیشتر در مورد کوئری‌های ‘Know Simple’ و ‘Do’
صفحه 90

چه چیزی این رو جالب میکنه؟

زبان مورد استفاده در اینجا کاملاً شبیه به زبانیه که گوگل هنگام توصیف ارزش جستجوی مولد تجربه (SGE) ازش استفاده میکنه. به عنوان مثال، این متن از صفحه اصلی SGE اومده:

  • “به روشی محاوره ای در یک موضوع عمیق تر بشوید.”
  • “به نتایج و دیدگاه‌هایی با کیفیت بالا که از گوگل انتظار دارید دسترسی داشته باشید”
  • “من می خواهم بدانم مردم چه فکری می کنند تا به من در تصمیم گیری کمک کند”

شایدم فقط حدس و گمان باشه اما بازخوردی که گوگل از ارزیاب های کیفیت دریافت میکنه در مورد اینکه آیا کوئری رو میتونه به‌عنوان Know Simple طبقه‌بندی کنه یا نه، بهش کمک میکنه تا بفهمه چه زمانی باید SGE رو برای یه سرچ نشون بده.

در همین راستا، گوگل دو مثال جدید از کوئری های “Know Simple” و “Know” رو اضافه کرده که دو ردیف پایین جدول زیر هستند. این مثال‌ها نشون میدن چه زمانی یه کوئری با یه جواب پاسخ داده میشه و چه زمان نیاز هستش که مکالمه صورت بگیره تا پاسخ تکمیل بشه.

ارائه تعاریف بیشتر در مورد کوئری‌های ‘Know Simple’ و ‘Do’
صفحه 91

گوگل همچنین نمونه‌های بیشتری از کوئری های «Do» رو به جدول زیر اضافه کرده که با [shape of you video] شروع میشه تا آخر. سه تا مثال جدید پرسش‌هایی هستند که بهترین پاسخشون شامل فیلم‌ها، تصاویر یا راهنماهایِ انجام میشن.

صفحه 91



گوگل در مورد هدف کاربر یه بخشی رو اضافه کرده. این بخش نشون میده که چه چیزهایی برای یه کلمه کلیدی مشخص احتمالش کمتره که هدف کاربر باشه.

در جدول زیر، گوگل ستون دومی رو برای توضیح اهداف بعید برای کلمات کلیدی هاروارد و والمارت اضافه کرده. این هدف کلمات کلیدی رو به یه هدف معقول تر محدود می کنه، پس دیگه پاسخ های احتمالی زیادی نخواهیم داشت.

کاربرانی که «هاروارد» رو سرچ می‌کنند به دنبال جزئیات مختلفی در مورد دانشگاه هستند، اما احتمالاً به دنبال دوره خاصی نیستند.

صفحه 95



گوگل جدولی با نمونه های مختلفی از کوئری‌های جستجو، موقعیت مکانی کاربر و هدف کاربر ارائه میده. سپس نتیجه جستجو رو نشون میده و میزان برآورده شدن انتظارات کاربر رو ارزیابی می کنه.

گوگل همچنین در مورد اینکه چرا این نتایج خاص به عنوان “به شدت برآورده کننده” انتظارات کاربران رتبه بندی میشه توضیح میده.

در این نسخه جدید، گوگل برخی از نمونه‌ها رو در نتایج «Highly Meets (HM)» اضافه کرده و تنظیم کرده که بالاترین رتبه ممکن رو برای برآورده کردن نیاز کاربران داره.

یکی از نمونه‌های جدیدی که گوگل به این فهرست اضافه کرده، نمونه‌ای هستش که کاربر به دنبال «کافی‌شاپ‌های نزدیک» میگرده. گوگل یه اسکرین شات از بسته محلی Google Maps با سه کافی شاپ فهرست شده ارائه میکنه و توضیح میده که چرا این نتیجه بسیار، اما نه به طور کامل، انتظارات کاربر رو برآورده می‌کند (همه کافی‌شاپ‌های ممکن رو فهرست نمیکنه).

صفحه 114

گوگل حتی یه ویدیوی TikTok رو به عنوان نمونه ای از نتیجه اضافه کرده که به شدت پاسخگوی نیاز کاربرانی هستش که به دنبال «آموزش در سراسر جهان» برای فوتبال هستند.

نمونه هایی از ویژگی های SERP گوگل که به شدت نیازهای کاربر را برآورده می کند



اینها تنها برخی از نمونه‌های به‌روزرسانی دستورالعمل‌های ارزیابی هستند که به نظر میرسه نمای مدرن‌تری از نتایج مختلف، هم از سایت‌های خارجی و هم از ویژگی‌های SERP گوگل ارائه میدن.

در این مقاله در مورد به‌روزرسانی دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل در سال 2023 صحبت کردیم. ممنون که تا انتهای مقاله همراه من بودید در صورتی که حس میکنید مطلبی هست که گفته نشده حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. در صورت داشتن هرگونه سوال با تیم پشتیبانی پارس اوستا در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *