الگوریتم E-A-T | دستورالعمل رتبه بندی گوگل

[post-views]
[rt_reading_time label="زمان مطالعه:" postfix="دقیقه" postfix_singular="دقیقه"]

الگوریتم E-A-T در اصل یکی از دستورالعمل گوگل است که باعث جلوگیری از دور زدن قوانین گوگل میشود. این دستورالعمل وظیفه شناسایی کیفیت محتوا را دارد. تصور کنید برای یک پروژه دانشگاه نیاز دارید یه مقاله تخصصی تو گوگل پیدا کنید و ازش اطلاعاتی جمع کنید. ولی چند ساعت میگردید و چیزی پیدا نمیکنید، این الگوریتم کار شما رو آسون میکنه. محتواهای که به طور تخصصی و دقیق نوشته شده رو برای شما نمایش میده.

به طور کل الگوریتم های گوگل کار نظارت بر سایت و محتوای سایت را دارند اما e-a-t بر محتوا نظارت داره.

با کمک دستورالعمل های E-A-T میتونید متن بهینه شده از همه نظر پیدا کنید و اطلاعات مفیدی که میخواید رو به دست بیارید.

بریم باهم ادامه مقاله رو بخونیم و با قوانین E-A-T آشنا شیم.







الگوریتم E-A-T چیست؟

E-A-T یکی از دستورالعمل های رتبه بندی کیفیت جستجو گوگل به حساب میاد. در واقع E-A-T الگوریتم نیست بلکه مجموعه ای از دستورالعمل های رتبه بندی گوگل محسوب میشه که در آگوست 2018 به وجود اومد. زمانی که گوگل بروزرسانی هسته ای الگوریتم ها رو انجام میداد این دستورالعمل رو درست کرد. توجه این بروزسانی بیشتر روی سایت های پزشکی بود، چون میدونیم که سایت های پزشکی نیاز دارند که محتواشون به طور تخصصی و دقیق نوشته بشه.

پس با روی کار اومدن E-A-T قرار بر این شد که محتوای همه سایت ها از جمله سایت های پزشکی طوری باشه که اعتماد کاربر جلب بشه. علاوه بر اعتماد باید تخصص و اقتدار نویسنده در محتوا مشخص باشه.




دلیل نام گذاری

الگوریتم eat

حالا چرا E-A-T؟

اسمی که برای این الگوریتم گذاشتند بی دلیل نیست، یعنی با توجه به معیارهایی اسمش رو انتخاب کردند. هر حرف نشونه یک کلمه هستش و هر کلمه نشون دهنده یک معیاره.

E نشون دهنده Expertise به معنی تخصص:

این حرف نشون میده که به تخصص نویسنده توی زمینه فعالیتش اهمیت داده میشه. هرچقدر متن شما تخصصی تر باشه مورد پسندتره. اما همه متن های تخصصی هم ممکنه خوب نوشته نشده باشند. یعنی علاوه بر استایل نوشتن باید به تخصصی بودن اون هم اهمیت بدید.

آیا نویسنده صلاحیت و تجربه لازم رو برای انتشار متن تو زمینه فعالیتش رو داره؟

متن شما نباید فقط تخصصی باشه بلکه همچنین باید خیلی واضح و با لحن راحت برای خواننده یا کاربر نوشته شده باشه.

همچنین از صحت اطلاعاتی که به کاربر میدید اطمینان داشته باشید. دادن اطلاعات اشتباه باعث میشه کاربر اطلاعات اشتباه جمع آوری کنه و این از نظر E-A-T اصلا جالب نیست. با توجه به متنی که ارائه میدید تخصصتون برای الگوریتم مشخصه.

A نشون دهنده Authoritativeness به معنی اقتدار:

این حرف نشون دهنده قدرت و اقتدار وب سایت شما هستش و همچنین نویسنده رو میسنجه. عواملی مثل شهرت نویسنده در زمینه خودش یا کیفیت و کمیت آثار و نوشته های منتشر شده رو در نظر میگیره. نویسنده رو چک میکنه تا ببینه محتواهای که قبلا انتشار داده در چه سطح بودند و حالا در چه سطحی هستند.

یه جورایی میشه گفت نویسنده باید ثابت کنه خودش خالق محتواشه. تو این قسمت اگه محتوا کپی باشه هم این الگوریتم متوجه میشه. پس خودتون متن و محتواتون رو تولید کنید که اینجوری حرفه ای تر و تخصصی تر به نظر میاید.

T نشون دهنده Trustworthiness به معنی اعتماد:

باید ثابت کنید که هم محتوا و هم سایتتون قابل اعتماده. قابل اعتماد بودن وب سایت و محتواتون به کل ارزیابی میشه. عواملی مثل شفاف بودن محتوا، زمان تولید محتوا، اعتبار منابع استفاده شده بررسی میشن. همچنین کامنت هایی که کاربر برای محتوای شما میذاره مورد بررسی قرار میگیره.




آیا E-A-T یک الگوریتم است و عامل مستقیم رتبه بندی گوگل به حساب میاید؟

همونطور که بالاتر هم اشاره کردیم E-A-T الگوریتم مستقل نیست، میشه گفت چارچوب و قوانینی هستش که به گوگل کمک میکنه تا توی رتبه بندی سایت ها با توجه به معیارها (تخصص، اقتدار و اعتماد) سایت ها رو بهتر ارزیابی کنه.

پس میتونیم نتیجه بگیریم E-A-T به طور مستقیم مثل الگوریتم گورخر یا الگوریتم پاندا به سایت ها امتیاز نمیده. بلکه فقط گوگل رو راهنمایی میکنه و وضعیت سایتتون رو براش توضیح میده. ولی شکی در این نیست که به طور غیر مستقیم تاثیر چشم گیری روی رتبه سایتتون میذاره.




معیارهای ارزیابی الگوریتم E-A-T

به طور کل گوگل به کاربر اهمیت زیاد میده و روی سایت های YMYL تاکید داره. یعنی صفحاتی که به پول و زندگی کاربر مربوطه. اگه از طریق این دستورالعمل و الگوریتم ها به سایت ها سخت گیری نشه امکان داره به پول و سلامت کاربر آسیب وارد بشه.

اما دستورالعمل E-A-T با توجه به معنی اسمش میتونید حدس بزنید به چه چیزهای اهمیت میده و معیارش برای ارزیابی چیه. داشتن یه محتوای تخصصی و یونیک باعث میشه محتوای شما متمایز از بقیه باشه.




چند راهنمایی برای بهبود کیفیت محتوا

چند راهنمایی

چند راهنمایی که میتونید با کمک اینا به محتواتون کیفیت بدید:

  • سعی کنید تیم تولید محتواتون رو متخصص انتخاب کنید.
  • در صورت امکان به سایت های منبعتون میتونید لینک بدید. مثلا میتونید از ویکی پدیا کمک بگیرید.
  • به یک منبع تکیه نکنید اگه مطلبی رو دیدید همون رو نزارید چندجا دیگه سرچ کنید تا از صحتش مطمئن شید.
  • میتونید با بروز کردن اطلاعاتتون نشون بدید تو زمینه خودتون متخصصین.
  • راه ارتباط با کاربر رو گسترش بدید کامنتای مثبت بگیرید.
  • باز هم تاکید میکنم به هیچ عنوان محتواتون کپی نباشه چون هیچ ارزشی نداره.



هدف الگوریتم

هدف این الگوریتم بهینه سازی نتایج جستجو است. زمانی که کاربر به دنبال اطلاعات هست توقع داره اطلاعات مفید و به درد بخور تو نتایج ببینه. این دستورالعمل سایت های که محتواشون رو کپی کردن یا تخصصی نیس یا حتی غیر قابل اعتماده از نظر کاربر جدا میکنه. سایت پزشکی رو تصور کنید که نیازه حتما و حتما اطلاعات مفیدی به خواننده بده.

اگه این سایت پزشکی از بقیه سایت ها کپی کنه 100 درصد امتیاز منفی میگیره. اگه خودش یه متن خیلی عادی در حد اطلاعات عمومی مثلا درمورد سکته قلبی بنویسه به درد نمیخوره یعنی اون سایت هیچ تخصصی تو زمینه فعالیتش نداره. علاوه بر این که نیازه محتوای سایت شما تخصصی باشه باید بهینه هم باشه.

در نتیجه هدف این الگوریتم بهینه کردن نتایج جستوجو گوگل هستش و اطلاعاتی که به کاربر داده میشه باید بهینه باشه.

اگه درمورد سئو سایت پزشکی مشتاق به یادگیری هستید مقاله سئو سایت پزشکی ما رو بخونید.




جمع بندی

اگه مقاله رو کامل خونده باشید باید متوجه شده باشید این دستورالعمل به چی اهمیت میده و چطور میتونید از قوانینش پیروی کنید تا از نظر سئو هم سایتتون بهینه شه و دیده شید.

حوشحالیم که تا اخر مقاله همرامون بودید امیدوارم اطلاعاتی که دنبالشید رو کسب کرده باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال با تیم پشتیبانی پارس اوستا در ارتباط باشید در کمترین زمان پاسخگو سوالاتون هستیم. میتونید تو کامنتا نظرتون رو در مورد مقاله به ما بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *