تجربه مولد جستجوی گوگل (SGE) | هوش مصنوعی در صفحه نتایج گوگل

[post-views]
[rt_reading_time label="زمان مطالعه:" postfix="دقیقه" postfix_singular="دقیقه"]

اگه میخواید به سئوکارها استرس بدید، بهشون بگید که قراره تغییرات بزرگی در صفحه نتیجه گوگل ایجاد بشه. گوگل اخیراً اعلام کرده که تجربه مولد جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی یا همون SGE تو مرحله آزمایشه و قراره به زودی انقلابی رو توی صفحه نتایج جستجو گوگل به وجود بیاره.

این ویژگی در حال حاضر در نسخه آزمایشی هستش و در دسترس کاربران محدودی قرار داره.

احتمالاً سؤالات زیادی در این باره دارید: آیا پاسخ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی، کلیک‌های سایت رو کاهش میدن؟ اگه سایت ها کلیک نگیرند، پس تکلیف سئو چی میشه؟

هیچکس هنوز نمیتونه به این سوال‌ها پاسخ بده؛ SGE آزمایشی هستش و در طول زمان تکامل پیدا میکنه. اما میتونیم از چیزهایی که گوگل در موردش گفته یه سری اطلاعات به دست بیاریم. خبر خوب اینه که گوگل میگه همچنان روی هدایت ترافیک به وب‌سایت‌ها و حفظ تبلیغات جستجو به عنوان «بخش بومی SGE» متمرکز میمونه.




فهرست:




SGE یه نسخه آزمایشی از موتور جستجوی گوگل هستش که از هوش مصنوعی برای ایجاد پاسخ های متنی برای سوالات پیچیده استفاده میکنه.

SGE با سه روش از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه جستجو استفاده میکنه:

✅اسنپ شات هوش مصنوعی

از گوگل بپرسید که پارک ملی Bryce Canyon هر سال چقد بازدید کننده داره؟ به سرعت مقاله قابل اعتمادی رو بهتون ارائه میده که میگه 1.5 میلیون نفر. حالا اگه بپرسید، آیا برایس کانیون یا پارک ملی آرچس برای خانواده‌هایی با بچه‌های کوچک و سگ مناسب هست یا نه. یه لیست از لینک‌هایی بهتون میده که هر کدوم به بخشی از سؤال شما پاسخ میدن.

SGE از هوش مصنوعی برای ایجاد پاسخ منحصر به فرد استفاده میکنه و اطلاعات رو از چندین منبع به طور همزمان می گیره. گوگل اسم این رو گذاشته اسنپ‌شات.

تجربه مولد جستجوی گوگل

این اسنپ‌شات برای دادن پاسخ کوتاه به سوالات طولانی طراحی شده، مثل «بهترین رستوران برای خانواده‌ای با آلرژی به بادام‌زمینی در نزدیکی ساختمان امپایر استیت که صف انتظار طولانی ندارد، چیست؟».

اما SGE قرار نیست به سوال شما پاسخ بده و تموم. گوگل میگه SGE تمرکزش روی جلب توجه به محتوای وب هستش.

ما سئو کارها این رو به عنوان نشانه‌ای در نظر میگیریم که قرار نیست شغلمون به خطر بیافته.

گوگل برای اینکه کلیک‌های سایت‌ ها کاهش پیدا نکنه سه لینک در سمت راست هر اسنپ‌شات میذاره و هر کدوم هم تصاویر کوچکی برای جلب توجه بینندگان خواهند داشت.

یه نمادی هم هست که گوگل بهش میگه “bear claw” یا همون “پنجه خرس”. درست بالای سه لینک قرار داره و وقتی که روش کلیک میکنید، اسنپ‌شات بزرگ میشه و منبع هر جمله رو نشون میده.

تجربه مولد جستجوی گوگل (Search Generative Experience

نشون دادن منبع هر جمله ای باعث میشه کاربر به جواب اعتماد کنه. هر جمله توسط یه منبع خارجی تایید میشه و این خیلی مهمه چونکه سایر ابزارهای هوش مصنوعی مثل Bard زیاد قابل اعتماد نیستند.

بعضی وقتها SGE تصمیم میگیره اسنپ شات ارائه نده مثلا، وقتی اطلاعات کافی نداره یا برای سؤالات حساس در مورد امور مالی یا مراقبت های بهداشتی پاسخی به شما نمیده.




✅حالت مکالمه (Conversational mode)

جستجو گوگل بعد از اولین سرچ به پایان نمیرسه. حالت مکالمه SGE برای پاسخ به سؤالات بعدی و در عین حال حفظ زمینه جستجو طراحی شده.

با کلیک کردن روی «ask a follow-up» یا یکی از مراحل بعدی پیشنهادی در زیر اسنپ شات، وارد حالت مکالمه میشید.

کتی ادواردز از گوگل اخیراً این ویژگی رو به صورت زنده در Google I/O به نمایش گذاشته. ادواردز پس از جستجوی «چرا نهنگ‌ها دوست دارند آواز بخوانند» عبارت «عروسک زیر 40 دلار برای بچه‌ ها» را نوشت. SGE هم در جواب بهش عروسک های نهنگ رو نشون داد.

کتی ادواردز از گوگل

در جستجوهایی که الان توی گوگل انجام میدیم، گوگل با عبارت «عروسک زیر 40 دلار برای بچه‌ ها» هیچوقت متوجه نمیشد که منظورمون عروسک نهنگ هستش اما هوش مصنوعی SGE این رو بر اساس جستجوهای قبلیش متوجه میشه. بنابراین چند لحظه پس از پرسیدن، ادواردز لیستی از لینک‌های فروشگاه‌هایی رو دید که انواع اسباب‌بازی‌ها نهنگ‌های رو برای قیمت زیر 40 دلار ارائه میدن.

این واقعیت که لینک های محصول وسط مکالمه ظاهر شدند، فرصت بزرگی رو برای مشاغل ایجاد میکنه. اگه بتونید محتوای خودتون رو برای نمایش این نوع جستجوها بهینه کنید، ترافیک بیشتر و بهتری رو به سمت سایتتون جذب خواهید کرد.

حالا چجوری باید اینکار رو انجام بدیم؟

بری شوارتز در سایت Search Engine Land میگه گوگل در حال حاضر «منابع آنلاین با کیفیت بالا» رو در اولویت قرار میده.

این نشان دهنده اهمیت ایجاد محتوایی هستش که با E-EAT هماهنگ باشه و به سایتتون اعتبار بده.

در بخش پولی، باید تنظیماتی رو برای این جستجوهای مکالمه انجام بدید. مارک ایروین، مدیر رسانه‌های پولی در SearchLab میگه:




✅تجربیات عمودی (Vertical experiences)

SGE همچنین در حال تغییر شکل جستجوهای عمودی مثل خرید و یافتن مشاغل محلی هستش- به خصوص زمانی که این جستجوها زوایای متعددی داشته باشند. اینجاست که قضیه برای کسب و کارهایی که به صورت آنلاین تبلیغ می کنند و می فروشند بسیار جالب میشه.

فرض کنید دیگه از رانندگی خسته شدید تصمیم گرفتید از این به بعد با دوچرخه به محل کار برید. هر دوچرخه‌ای هم به کارتون نمیاد، در واقع دوچرخه‌ای میخواید که هشت کیلومتر رو در سربالایی و سرازیری به خوبی طی کنه. SGE این پارامترها رو درک میکنه، از بین 38 میلیون محصول در نمودار خریدش میگرده و همون چیزی که میخواید رو بهتون پیشنهاد میده.

تجربیات عمودی (Vertical experiences)

علاوه بر این، SGE یه خلاصه از اطلاعات درباره جنبه هایی که باید برای دوچرخه جدید خودتون در نظر بگیرید بهتون ارائه میده. اگر می‌خواید دوچرخه‌تون قرمز باشه، در سوال بعدی بهش بگید.

از اونجایی که این جستجو به وضوح تجاری هستش، SGE لیستی از محصولات بالقوه رو براتون تهیه میکنه. هر گزینه شامل توضیحات ایجاد شده توسط هوش مصنوعی به همراه نظرات، قیمت ها و یه تصویر کوچک هستش. روی هر کدوم که کلیک کنید یه تصویر بزرگتر به همراه فروشگاه‌هایی که اون دوچرخه رو می‌فروشند، قیمت‌هاش و سایر اطلاعات مفید مانند موجود بودن یا نبودنش رو میتونید ببینید.

پیشنهادات خرید گوگل چیز جدیدی نیست. اما ادغامش با اسنپ شات مصنوعی جالب خواهد بود.




گوگل در بیانیه خود در مورد SGE گفت:

“ما تجربه تبلیغات را با یادگیری بیشتر آزمایش کرده و توسعه خواهیم داد.”

بنابراین به احتمال زیاد تغییرات بیشتری در راهه.

در ادامه پیامدهای SGE برای کسب و کارها رو میگیم.

مکانی جدید برای نمایش تبلیغات

تنها چیزی که گوگل در مورد مکان تبلیغات در نتایج SGE میگه اینه که “تبلیغات همچنان در جایگاه های تبلیغاتی اختصاصی در سراسر صفحه ظاهر میشند.”

یه عکسی هم برای آشنایی بیشتر با این قضیه در اختیار ما قرار داده شده. تو این تصویر تبلیغات در بالای صفحه، جلوتر از تصویر اسنپ شات هوش مصنوعی مولد قرار داره.


از دست دادن احتمالی ترافیک ارگانیک

این امکان وجود داره که رابط جدید با اولویت دادن به پاسخ های تولید شده توسط هوش مصنوعی، ترافیک ارگانیک رو کاهش بده. اسنپ شات هوش مصنوعی بیشترِ صفحه موبایل رو پر میکنه و بنابراین کاربران برای دیدن ده لینک برتر مجبورن اسکرول کنند.

لینک های منبع شاید ترافیک بیشتر دریافت کنند ولی در حاضر نمیشه هیچ چیزی رو پیش بینی کرد. هنوز جزئیاتی در مورد نحوه رتبه بندی این ویژگی های جدید وجود نداره.

به‌علاوه، از آنجایی که SGE کار اصلی یعنی جواب دادن به سوالات کاربران رو انجام میده، این ترس وجود داره که جستجوگران به‌جای کلیک کردن روی وب‌سایت‌های منبع، به نتایجی که از چندین منبع استخراج شده تکیه کنند.

وقتی گوگل خودش همه کارها رو انجام بده دیگه کاربران نیازی ندارند روی سایت ها کلیک کنند.


ترافیک واجد شرایط هوش مصنوعی

از سوی دیگه، SGE همچنین میتونه نرخ تبدیل بالاتری رو برای سئو و ترافیک پولی به ارمغان بیاره. اگه یه خریدار بتونه قبل از کلیک کردن، محصولی که میخواد رو دقیقا جستجو کنه زمانی که به سایت شما برسه، مطمئنا خرید میکنه. در این مورد، SGE مثل یه ربات فروش عمل میکنه که خریداران رو دقیقا به اون چیزی که میخوان میبره.

گوگل میگه که بر نحوه تاثیر SGE روی ترافیک تبلیغات نظارت میکنه و در صورت نیاز ارتقاش میده. از اونجایی که 80 درصد از درآمد آلفابت از تبلیغات جستجو به دست میاد، باید حتما مطمئن بشید از لحاظ تبلیغاتی هیچ مشکلی نداره.




در حال حاضر، بهترین کاری که میتونید انجام بدید اینه که توی Search Labs ثبت نام کنید و در لیست انتظار SGE شرکت کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با وبلاگ و خبرنامه پارس اوستا همراه باشید، حتما اخبار SGE رو پوشش میدیم.

در این مقاله در مورد تجربه مولد جستجوی گوگل (SGE) صحبت کردیم. ممنون که تا انتهای مقاله همراه من بودید در صورتی که حس میکنید مطلبی هست که گفته نشده حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. در صورت داشتن هرگونه سوال با تیم پشتیبانی پارس اوستا در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *