تغییرات الگوریتم گوگل در سپتامبر 2023 | با آپدیت Helpful Content آشنا شوید

[post-views]
[rt_reading_time label="زمان مطالعه:" postfix="دقیقه" postfix_singular="دقیقه"]

گوگل به‌روزرسانیِ سپتامبر ۲۰۲۳ الگوریتمش رو که اسمش Helpful Content هست منتشر کرد.

این به روز رسانی نحوه رتبه بندی سایت ها رو به دو صورت تغییر میده:

✅دستورالعمل های AI

✅محتوای شخص ثالث

انتشار این به روزرسانی در ۱۴ سپتامبر آغاز و در ۲۸ سپتامبر تکمیل شد. به نظر می رسه بالاخره گوگل در مقابل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی تسلیم شده و دیگه از نظرش مشکلی نداره که محتوای سایتتون رو ماشین براتون بنویسه. اما عین حال، در مورد محتوای شخص ثالث میزبانی شده در وب سایت ها یا زیر دامنه ها هشدار میده.

گوگل همچنین راهنمایی های بیشتری رو به Helpful Content System خودش اضافه کرده و بهتون میگه که اگه بعد از انتشار آپدیت Helpful Content سایتتون ترافیک از دست داد چی کار باید بکنید.

برای دریافت مشاوره به صفحه سئو سایت در شیراز مراجعه کنید.




فهرست:




سیستم Helpful Content گوگل

سیستم محتوای مفید helpful content

گوگل سیستمی به نام «سیستم محتوای مفید» ایجاد کرده تا محتوایی که به کاربرانش ارائه میده با کیفیت‌تر بشن. یعنی، سایت هایی که محتواشون به درد نمیخوره و هیچ کمکی به کاربر نمیکنه رو میخواد با این آپدیت از نتایج جستجو پاک کنه.

Helpful Content در درجه اول میخواد محتوایی رو که مفید هستند با توجه به یه سری سیگنال ها تشخیص بده.

گوگل تو سند Helpful Content System این سه راهنمایی رو به سئوکارها میده:

  1. قابل قبول دانستن محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی
  2. میزبانی محتوای شخص ثالث در زیر دامنه ها (یا در دامنه اصلی)
  3. ارائه راهنمایی بیشتر در مورد اینکه اگر سایت بعد از آپدیت ترافیک از دست داد، چه کاری باید انجام دهید



گوگل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را قبول میکند

گوگل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را قبول میکند

راهنمای قبلیِ گوگل در مورد سیستم محتوای مفید تاکید میکرد که محتوای ایجاد شده توسط انسان ها در اولویت قرار دارند.

این بخش از راهنمایی حذف شد که نشون میده گوگل نگرشش رو نسبت به محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی تغییر داده.

راهنمای اولی میگفت که محتوای مفید باید توسط فرد نوشته بشه:

✍«سیستم محتوای مفید جستجوی Google سیگنالی را ایجاد می‌کند که توسط سیستم‌های رتبه‌بندی خودکار ما استفاده می‌شود تا مطمئن شود مردم محتوای اصیل و مفید نوشته شده توسط افراد، برای افراد، را در نتایج جستجو می‌بینند.»


اما تو جدیده این بخش حذف شده:

✍«سیستم محتوای مفید جستجوی Google سیگنالی را ایجاد می‌کند که توسط سیستم‌های رتبه‌بندی خودکار ما استفاده می‌شود تا مطمئن شود مردم محتوای اصیل و مفید نوشته شده برای افراد را در نتایج جستجو می‌بینند.»




قرار دادن محتوای شخص ثالث در وب سایت اصلی یا زیر دامنه خود

آپدیت Helpful Content

برخی از وب سایت هایِ بزرگ زیردامنه و یا حتی زیردایرکتوری سایت خودشون رو اجاره میدن. سایت هایی که در این زیردامنه یا زیردایرکتوری به وجود میان رو بهشون میگن مایکروسایت.

این مایکروسایت ها با اجاره فضایی از سایت های معتبر قصد دارند توی نتایج جستجو رتبه خوبی رو کسب کنند، اما اغلب محتوای بی کیفیت تولید میکنند. گوگل هم که با این آپدیت قصد مبارزه با محتوای بی کیفیت رو داره، توی راهنماییش گفته که محتوای شخص ثالث در دامنه یا زیر دایرکتوری وب سایت رو مورد هدف قرار میده و از صفحه نتایج حذفشون میکنه.

برخی از وب مسترها فکر میکنند که قدرت رتبه بندی سایتِ اصلی میتونه برای زیر دامنه مفید باشه و میتونند گوگل رو دور بزنند، اما به روز رسانی سپتامبر 2023 روی وب سایت هایی که محتوای شخص ثالث را رو در سایت خودشون قرار میدن تأثیر منفی میذاره.

گوگل توصیه میکنه که نذارید محتوای شخص ثالثی که توی سایتتون هست ایندکس بشه، مخصوصا اگه این محتوا به موضوع سایت شما هیچ ارتباطی نداشته باشه، یا محتواش بدون نظارت تولید میشه و بی کیفیت هستش.




راهنمای خودارزیابی محتوای مفید به روز شد

راهنمای خودارزیابی محتوای مفید

گوگل راهنمای خود ارزیابی محتوای مفید رو آپدیت کرده و توصیه های جدیدی رو بهش اضافه کرده. تو این تغییرات میگه که محتواتون رو بررسی کنید، همچنین در مورد به‌روزرسانی‌های نادرست صفحات هشدار میده و افزودن یا حذف محتوا برای “تازه” به نظر رسیدن سایت رو نهی میکنه.

گوگل تو راهنماش میگه که محتوای شما باید:

✨مفید باشه

✨قابل اعتماد باشه

✨برای کاربر نوشته شده باشه

راهنمای جدید شامل این موارد میشن:

☝”آیا این محتوا توسط متخصص یا علاقه‌مندی نوشته یا بررسی شده است که به خوبی موضوع را می‌داند؟”

☝”آیا تاریخ صفحات را تغییر می دهید تا محتوایی که تغییر اساسی نکرده، تازه به نظر برسد؟”

☝”آیا محتوای جدید اضافه می‌کنید یا محتوای قدیمی‌تر را حذف می‌کنید، عمدتاً به این دلیل که فکر می‌کنید به طور کلی به رتبه‌بندی جستجوی شما کمک می‌کند و سایت شما را «تازه» نشان می‌دهد؟ (نه، نشان نمیدهد)”




نظر گری ایلیس در مورد آپدیت Helpful Content

گری ایلیس اطلاعاتی رو در مورد این بروز رسانی در اختیار ما قرار داده و بیشتر در مورد مشکلاتی که این آپدیت برای مایکرو سایت ها به وجود میاره صحبت کرده.

ایلیز میگه سایت‌های شخص ثالث که بدون نظارت بر روی زیردامنه‌ها یا زیردایرکتوری ها میزبانی میشن، اغلب به جای ارائه محتوای ارزشمند، قصدشون دستکاری نتایج جستجو هستش.

گری در لینکدین خودش این رو پست کرد:

✍”ما شنیده‌ایم (و همچنین متوجه شده‌ایم) که برخی از سایت‌ها، زیردامنه‌ها یا گاهی اوقات حتی زیردایرکتوری خود را به اشخاص ثالث اجاره می‌دهند، معمولاً بدون هیچ نظارتی بر محتوایی که تولید میکنند.
در واقع، این مایکروسایت ها به ندرت از سایت‌ اصلی لینک دریافت میکنند.
تنها دلیلی که صاحبان این سایت‌های مایکرو و مشکوک(؟) فضایی را از سایت های بزرگ اجازه میکنند، این است که نتایج جستجو را دستکاری کنند.»

شخصی در LinkedIn درباره سیگنال های که گوگل در سیستم محتوای مفید سوال پرسید و آقای گری ایلیس جوابشون رو دادند:

✍”آیا درسته که سیگنال های کلی در سطح هاست هستند و برای همه زیر دامنه ها اعمال می شوند؟ یا این فقط در مورد برخی از سیگنال ها مانند مفید بودن محتوا صدق می کند؟”

گری ایلیس پاسخ داد:

✍«برخی سیگنال‌ها در سطح url، برخی دیگر الگو، برخی دیگر هاست، و برخی دیگر دامنه هستند. پس آره…”




بهبودی سایت پس از به روز رسانی Helpful Content

بهبودی سایت پس از به روز رسانی Helpful Content

در نهایت هم اگه سایتتون تحت تاثیر آپدیت محتوای مفید قرار گرفت و ترافیک از دست دادید گوگل تو راهنماش بهتون میگه که چیکار باید بکنید تا از این شرایط بیرون بیاید.

پاراگراف جدیدی که به سند اضافه شده میگه که محتوای غیر مفید رو شناسایی کنید، حذفش کنید و یا با محتوای مفید جایگزینش کنید.

راهنمای جدید گوگل در این مورد میگه:

✍”اگر متوجه تغییری در ترافیک شده‌اید که گمان می‌کنید مربوط به این سیستم باشد، باید محتوا را خودتان ارزیابی کنید و هر موردی را که مفید به نظر نمی‌رسد اصلاح یا حذف کنید.
صفحه راهنمای ما در مورد چگونگی ایجاد محتوای مفید و قابل اعتماد سوالاتی دارد که می توانید از آنها برای ارزیابی محتوای خود به منظور موفقیت در سیستم محتوای مفید استفاده کنید.”




جمع بندی

✌گوگل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را می‌پذیرد.
✌سیستم Helpful Content محتوای شخص ثالث میزبانی شده در زیر دامنه ها یا بخش اصلی وب سایت را سرکوب میکند.
✌گوگل در مورد جعل به‌روزرسانی‌های صفحات هشدار میدهد.
✌گری ایلیس در مورد اینکه چگونه سیستم Helpful Content سیگنال های سایت را تعیین می کند، بینش هایی ارائه می دهد.
✌گوگل در مورد نحوه بهبود سایت پس از بروز رسانی Helpful Content راهنمایی ارائه می‌دهد.

تکمیل به‌روزرسانی محتوای مفید سپتامبر 2023، گام دیگری در تلاش‌های مداوم گوگل برای اطمینان از کیفیت و مرتبط بودن نتایج جستجو هستش. صاحبان وب سایت و کارشناسان سئو باید با این تغییرات سازگار بشن تا رتبه بندی جستجوی خودشون رو به طور موثر بهینه کنند.

در این مقاله در مورد آپدیت Helpful Content سپتامبر 2023 صحبت کردیم. ممنون که تا انتهای مقاله همراه من بودید در صورتی که حس میکنید مطلبی هست که گفته نشده حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. در صورت داشتن هرگونه سوال با تیم پشتیبانی پارس اوستا در ارتباط باشید.

منبع: searchenginejournal

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *