چگونه برای سئو بودجه تعیین کنیم؟

[post-views]
[rt_reading_time label="زمان مطالعه:" postfix="دقیقه" postfix_singular="دقیقه"]

هر کسب و کاری باید برای سئو سایتش بودجه‌ای رو کنار بذاره. با این حال، بودجه سئو فقط به این معنی نیست که یه مبلغ مشخصی رو ماهیانه تعیین کنید.

برای سرمایه گذاری مناسب در جستجوی ارگانیک، به یه برنامه استراتژیک نیاز دارید که بودجه بندیش باید دقیق انجام بشه. بدون اهداف مشخص وارزیابی نکردن نیازهای وب سایت و نیازهای سئو فقط وقت و هزینه‌تون رو هدر دادید.

این مقاله به مراحل کلیدی تعیین بودجه برای سئو میپردازه و باعث میشه تلاش هاتون برای موفقیت به ثمر بشینه.




فهرست:




روش تعیین بودجه برای سئو

درسته که بودجه بندی مستقیماً رتبه‌بندی، کلیک‌ها یا تبدیل‌ها رو افزایش نمیده، اما یه عنصر حیاتی برای هر کمپین سئوی موفقی محسوب میشه.

سئویِ درست بدون انجام فرآیند بودجه تقریبا غیرممکن هستش.

ممکنه به شرکت های سئویی برخورده باشید که به سرعت هزینه های سئو رو بهتون میگن. این امر نشون میده که اون شرکت به روش درستی سئو انجام نمیده.

وقتی بودجه خودتون رو برنامه ریزی می کنید، به غیر از هزینه هایی که مستقیم سئو برای هزینه های جانبی هم باید مبلغی رو کنار بذارید.




قبل از ورود به تاکتیک های سئو، باید با استراتژی و فرآیند برنامه ریزی شروع کنید.

بزرگترین مانع برای سرمایه گذاری مناسب و کنترل هزینه های سئو، نداشتن یه برنامه واضح هستش.

علاوه بر تاثیرات هوش مصنوعی و تغییر روش های انجام کار، بخش های زیادی وجود داره که باید بهشون توجه کنید، از جمله سئو فنی، داخلی و خارجی.

در استراتژی و فرآیند برنامه ریزی، به چندین مرحله نیاز دارید که بهتون اجازه میده تصویر کاملی از منابع و فعالیت ها برای بودجه بندی داشته باشید.




یک معیار عینی از موفقیت توی کمپین‌تون تعریف کنید. یعنی به چی باید برسید تا بگید که اون کمپین موفقیت آمیز بوده. برای اینکار باید از موارد زیر آگاه باشد:

ROI شما چقدره

بازگشت سرمایه (ROI) یعنی محاسبه ارزش پول یه سرمایه گذاری در مقابل هزینه‌ش. فرمول ROI اینه: (سود منهای هزینه) تقسیم بر هزینه. اگر از سرمایه گذاری 1000 دلاری 10000 دلار به دست بیارید، بازگشت سرمایه (ROI) شما 0.9 یا 90٪ خواهد بود. این رو معمولاً از طریق یه ماشین حساب سرمایه گذاری به دست میارن


KPIها در سفر مشتری چه نقشی دارند

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) اهدافی هستند که به شما کمک می کنند پیشرفتتون رو در برابر استراتژیک ترین اهداف اندازه گیری کنید. هر کسب و کاری انواع مختلفی از معیارها رو داره، KPI ها اهدافی هستند که “کلید” موفقیت کسب و کار شما محسوب میشن.


چگونه سئو می تواند واقعاً بر تجارت شما تأثیر میذارد


بدون درک این موارد، نمیتوند تعیین کنید که آیا بودجه باید کوچیک باشه یا بزرگ و چه زمانی باید افزایش و کاهش پیدا کنه.

اما یادتون باشه سئو مثل تبلیغات نیست، بنابراین فورا نمیتونید نتایج رو ببینید.




شاخص سرعت و مقیاس در تعیین بودجه سئو

اگر ROI با اهداف سئوی شما هماهنگ هستش، حالا باید به میزان سرعتی که میخواید پیش بره و در مقیاسی که میخواید سئو انجام بدید رو مشخص کنید.

سرعت یعنی چقدر سریع میخواید نتیجه رو ببینید.
مقیاس یعنی این که میخواید چقدر گسترده باشه.


آیا می خواید رتبه و دید آنلاین رو به حداکثر برسونید؟ آیا می خواید اون رو در سریع ترین زمان ممکن انجام بدید؟




مشکلات وب سایت یا منابع محدود اغلب پیشرفت سئو رو کند میکنند.

در تعدادی از موارد، بودجه‌ی بیشتر میتونه با کمک به ایجاد یه سایت جدید یا آوردن نیروی اضافی، بر محدودیت‌های تیم توسعه غلبه کنه.

محدودیت‌های مربوط به سرعت‌ها و توسعه میتونند شامل مواردی اساسی مثل ناتوانی در پیاده‌سازی تگ های عنوان باشند یا پیچیده‌تر مثل اسکیما مارک آپ، هسته حیاتی وب، یا مشکلات ایندکس باشند.

در اصل، درک منابع بسیار مهمه. قبل از ایجاد طرح سئو، این عوامل رو در نظر بگیرید:

  • تجربه صفحه
  • حل مشکل فنی
  • مقیاس بندی محتوا
  • بهبود UX

برای پیش‌بینی چالش‌ها و کشف هزینه‌های پنهان بالقوه، از سایتتون تست بگیرید.




تولید محتوا یکی از مهمترین بخش های سئو هستش.

بهینه سازی محتوای یا تولید مداوم محتوای جدید به عنوان بخشی از استراتژی سئو خیلی اهمیت داره.

خیلی از سئوکارها تولید محتوا رو هم انجام میدن و استعدادهای متعددی دارند. اما حتی بااستعدادترین افراد در انجام همه کارها قادر نخواهند بود روی چندین کار همزمان با هم تمرکز کنند.

آیا شخص تولید کننده محتوا رو در تیم خودتون دارید و یا محتواتون رو از اشخاص دیگه میگیرید؟ هزینه اونها چقدر هستش؟

این میتونه بر اساس اینکه چقدر سریع میخواید پیش برید و افزایش اولیه چقدر بزرگه بسیار متغیر باشه.




منابع داخلی و خارجی برای تعیین بودجه سئو

با تمرکز روی نمای کامل از استراتژی، میتونید برنامه‌ای از تاکتیک‌های جدول زمانی خودتون ترسیم کنید و امیدواریم که جنبه‌های کافی رو بررسی کرده باشید تا بفهمید کجاها به کمک خارجی نیاز دارید.

اگر با شرکت سئو کار میکنید، احتمالاً میتونید بسیاری یا بیشتر عملکردها رو پوشش بدید. اگر ترکیبی از منابع داخلی و خارجی دارید، باید هزینه های هر دو رو درک کنید.

اگر برای کسب و کارتون تیم سئو دارید و نمیدونید هزینه واقعی یه کارمند چقدره باید کامل در مورد این موضوع تحقیق کنید.

  • برای منابع داخلی، زمان و سایر محدودیت ها باید عوامل ریسک در نظر گرفته بشن تا مشخص بشه که آیا نیاز به استخدام نیروی تمام وقت بیشتری دارید یا خیر.
  • برای منابع خارجی، باید درک کاملی از هزینه ها داشته باشید و مطمئن بشید که تمام نیازهای سئو رو پوشش دادید. هدف از بودجه بندی اینه که هزینه های جدید یا نیازهای پیش بینی نشده ناگهانی شما رو شگفت زده نکنند.



اکنون باید بدونید که سئو چجوری میتونه سودآور باشه و برای انجامش به چه منابعی نیاز دارید.

منابع شامل موارد زیر میشن:

  • استراتژیست یا سئوکار
  • طراح UX، توسعه دهنده
  • آی تی
  • استراتژیست محتوا، نویسنده
  • الزامات قانونی

گاهی اوقات، نمیتونید همه چیز رو از قبل بدونید و هر چی جلوتر برید بیشتر در این باره اطلاعات خواهید داشت. اما خوبه که بازده و هزینه‌های احتمالی رو محاسبه کنید و بعدش برنامه‌تون رو شروع کنید.




سئو و بازاریابی دیجیتال همیشه در حال تغییره.

پس سئوکارها باید همیشه خودشون رو تطبیق بدن. هوش مصنوعی روی همه صنایع تاثیر گذاشته و کسب و کار شما همیشه باید خودش رو با بروزرسانی محصول، تغییرات رقابتی و تغییرات در رفتار مصرف کننده یا الگوریتم های گوگل سازگار کنه.

برخی مشکلات غیرمنتظره هم در این مسیر به وجود میاد. وب سایتتون یهویی دچار باگ میشه یا نمی تونید از منابع خاصی استفاده کنید و یا اینکه یکی از کارمندها یهویی از کارش استعفا میده.

میخوام بگم که نمیتونید یه مبلغ خاصی رو برای بودجه مشخص کنید و دیگه سراغش نرید. بلکه باید همیشه بودجه رو مدیریت کنید تا همه چیز درست پیش بره.




اگه برنامه ریزی نداشته باشید نمیتونید برای سئو بودجه تعیین کنید. درسته که به شخصی پول دادن برای اینکه سئو سایتتون رو انجام بده خیلی آسونه، اما اگه اون شخص تخصص کافی نداشته باشه و شما رو در جریان کارها و مخارج نذاره مطمئنا پول و وقتتون رو هدر دادید.

فرآیند تعیین بودجه‌ به طور جدی با استراتژی و فرآیند برنامه‌ریزی شما مرتبط هستش پس اول این دو کار رو به خوبی انجام بدید.

در این مقاله در مورد تجربه مولد جستجوی گوگل (SGE) صحبت کردیم. ممنون که تا انتهای مقاله همراه من بودید در صورتی که حس میکنید مطلبی هست که گفته نشده حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. در صورت داشتن هرگونه سوال با تیم پشتیبانی پارس اوستا در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *